Sağlık

Soğuk havalarda güvenli egzersiz nasıl olmalı?

Soğukta yapılan antrenmanın fizyolojik olarak daha stresli koşullarda yapılan antrenman olduğuna dikkat çeken uzmanlar, antrenmana alışık olmayanlar için soğuk havada antrenmana başlamak için uygun bir zaman olmayabileceğine dikkat çekiyor.

Doğru kıyafet seçiminin ve ısınma hareketlerini tamamlamanın önemine dikkat çeken uzmanlar, astım, kalp rahatsızlığı veya Raynaud hastalığı gibi rahatsızlıkları olanların doktorlarına danışmalarını ve antrenman yapmalarını tavsiye ediyor. Uzmanlar, donma nedeniyle vücutta meydana gelen bir yaralanma olan soğuk yanığına dikkat edilmesi gerektiğini hatırlatıyor. Öyle ki yanık en çok yanak, burun ve kulak gibi açıkta kalan deride görülür.

Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Araştırma Görevlisi Beyzanur Dikmen Hoşbaş, soğuk havalarda spor yaparken dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi verdi.

Fizyoterapist Beyzanur Dikmen Hoşbaş, soğuk havada antrenman yapmanın mümkün olduğuna dikkat çekerek, “Soğuk ne hissettirir sübjektiftir ama genelde ‘soğuk’ 4C’de ve ‘çok soğuk’ -20C’de başlar. Soğuk havalarda egzersiz yapmak güvenli olabilir. Soğuk hava insanların egzersiz yapma motivasyonunu bozabilir. Ancak soğuk havalarda egzersiz rutinine bazı noktalara dikkat ederek devam etmek mümkün. söz konusu.

Doktora danışılmalıdır

Soğuk antrenmanın fizyolojik olarak daha stresli koşullarda yapılan bir egzersiz olduğunu kaydeden Hoşbaş, “Eğer spor yapmaya alışık değilseniz kışın soğuk havalarda spora başlamak için uygun bir zaman olmayabilir. Soğuk havalarda egzersiz yapmak neredeyse herkes için güvenlidir. Ancak astım, kalp sorunları veya Raynaud hastalığı gibi belirli rahatsızlıkları olanlar, durumlarına veya kullandıkları ilaçlara göre almaları gereken özel önlemleri gözden geçirmek için önce doktorlarına danışmalıdır.” uyarısında bulundu.

Kalp hastaları dikkat etmeli!

Fizyoterapist Beyzanur Dikmen Hoşbaş, şunları söyledi:

Kalp rahatsızlıkları:Soğuk hava kalbe ekstra yük bindirir.

Astım:Akciğerleri ve hava yolunu hızla dolduran soğuk hava ile tetiklenebilir.

egzersize bağlı bronkokonstriksiyon: Antrenmana bağlı astım olarak da bilinir Bu, astımı olmayan kişilerde ortaya çıkabilir.

Raynaud Hastalığı:Vücudun periferik bölgelerine kan dolaşımını kısıtlayan ve hipotermi gelişme olasılığının artmasına neden olabilen bir durumdur.

Güvenli eğitim için bu tekliflere kulak verin!

Fizyoterapist Hoşbaş, soğuk havalarda özgüvenle antrenman yapabilmek için dikkat edilmesi gereken noktalara da işaret ederek tavsiyelerini şöyle sıraladı:

 

  • Egzersiz öncesi ve sonrası, kasları hazırlamak ve onarmak için esneme veya yerinde yürüme gibi ısınma ve soğuma hareketleri yapılmalıdır.

Doğru kıyafetleri seçmek…

2. Sıcak havayı ortada tutmak için birkaç kat bol giysi giyilmelidir. Hava karlı veya yağmurlu ise su geçirmez bir mont veya ceket giyilmeli, şapka, atkı ve eldiven de unutulmamalıdır. Soğuk havalarda antrenman yaparken çok kalın giyinmek büyük bir hatadır. Antrenman, gerçekte olduğundan daha sıcak hissetmenizi sağlayacak kadar ısı üretir. Ancak terin buharlaşması vücudunuzdan ısı çeker ve üşürsünüz. Terlemeye başlar başlamaz çıkarabileceğiniz ve gerektiğinde tekrar giyebileceğiniz kat kat giyinin.

3. Karlı ve buzlu yollarda kayma ve düşmemek için ekstra özen gösterilmelidir. Sağlam bir zemine sahip olmak için sağlam ayakkabılar giyilmelidir.

Soğuk yanığına dikkat!

4. Önemli sağlık sorunlarına neden olabilen vücut ısısının düşmesi olan hipoterminin belirtileri hakkında bilgi alınmalıdır. Soğuk yanığı, donma nedeniyle vücutta meydana gelen bir yaralanmadır. Soğuk yanığı, yanaklar, burun ve kulaklar gibi açıkta kalan ciltte en yaygın olanıdır. El ve ayaklarda da oluşabilir. Erken uyarı işaretleri arasında uyuşma, his kaybı veya ortada batma yer alır. Donma şüphesi varsa, hemen kaçınılmalıdır. Cilde zarar verebileceğinden, etkilenen bölge yavaşça ısıtılmalı, ancak ovuşturulmamalıdır. Uyuşma geçmezse hemen yardım isteyin. Hipoterminin belirti ve semptomları şunları içerir: şiddetli titreme, geveleyerek konuşma, kohezyon kaybı, yorgunluk. Olası hipotermi için acil yardım aranmalıdır.

5. Hava durumu kontrol edilmelidir. Dışarısı çok rüzgarlı, soğuk veya ıslaksa, bunun yerine çevrimiçi bir ekran veya salon eğitimi düşünülebilir. Çok rüzgarlı üşümeler, sıcak tutan giysilerle bile açık havada antrenman yapmayı inanılmaz hale getirebilir. Islanmak insanları soğuğa karşı daha savunmasız hale getirir. Ve ıslandığında, çekirdek vücut ısısı yeterince yüksek tutulamayabilir.

6. Baş, eller, ayaklar ve kulaklar korunmalıdır: Havalar soğuduğunda vücudun merkezinde kan akışı ağırlaşır ve baş, eller ve ayaklar donmaya karşı savunmasız kalır.

7. Bol sıvı tüketin: Sıvı tüketimi, sıcak havalarda olduğu kadar soğuk havalarda da değerlidir. Antrenman öncesi, esnası ve sonrasında su içilmesi ihmal edilmemelidir. Terleme, nefes alma, kış rüzgarının kurutma gücü ve soğukta artan idrar üretimi nedeniyle susuz kalmış olabilirsiniz ancak soğuk havalarda bunu fark etmeniz daha zor olabilir.

Vücudunu güzelce gözlemle

Fizyoterapist Beyzanur Dikmen Hoşbaş, soğuk havalarda yapılan antrenmanların güvenliği için tüm bu hususlara dikkat edilmesi gerektiğini belirterek, “Soğuk yanığı gibi yaralanmaları önlemek için soğuk havalarda egzersiz yaparken kendinizi nasıl hissettiğinizi yakından takip etmek gerekiyor. ” uyardı.

Araştırmacı Beyzanur Dikmen Hoşbaş da soğuk havanın olumsuz etkilerine dikkat çekerek, “Düşük sıcaklıklar metabolizmanızı daha çok zorlar. Daha soğuk kaslar daha az verimli kaslardır. Çok fazla hızlı seğirme aktivitesi ve yeterince yavaş seğirme olmaması ekstra laktat üretimine yol açar. Soğuk sinirler nedeniyle yavaşlamış reaksiyon süreleri vardır. Glikoz daha hızlı tüketildiği için dayanıklılık azalır. Hidrasyon meydana gelir.” söz konusu.

 

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu